Scoo+Ped Fraser Ride : Unforgettable Three Incident In a Day

Posted: Monday, April 11, 2011 by Unknown in
6

Photobucket
Date : 10th April 2010

Bike and Riders:
Hasanul –Yamaha Nouvo LC Fiat Rossi – Limited Edition
Dean – Honda Wave 125 S
Lan – Honda Wave 125
Am – Yamaha Ego (keras kepala edition)

Setelah sekian lama melayan motor sport/super/mottard. Geng rompongz kali ini mengadakan satu ride melayan motor2 moped dan scooter plak ke Bukit Fraser. Kononnya nak terkenang zaman2 merempit dulu la, dan melayan ketenangan dan kesabaran naik motor2 kecik nie. Dengan syarat dan terma hanya motor Cub dibenarkan mengikuti ride ini. Walaupun kurang sambutan, kami tetap pegi gak ride nie, sanggup sampai pinjam motor member lain lagi...

Pada pagi nak ride tu, kitorang set RV point kat petronas tepi giant batu caves, mcm biasa la janji tayar golek kul 9.00am, tapi delay almost an hour, so agak2 nak kul 10am gak la baru gerak. Yang x leh tahannya Lan (abg Am) sempat pi NKS tukar tayar Duro Sport pagi tu.. syabas, semangat nak layan corner... yang si Hasanul plak sempat polish motor die...berkilat...!!



Ride ke fraser nie kitorang plan nak ikut jalan dalam Uluyam dan Batang Kali, memang meneran motor masing2 panjat bukit kat uluyam tu, tapi semangat syaiton ada lagi... walaupun slow tapi layan gak corner, siap aku ngan Am kejar zx10r... hehe... senang gak bawak scoo+ped kejar superbike nie rupenyer... tapi skali brader zx10r tu hon main halau si hasanul suh bagi jalan utk die plak tu... kecut nak cilok kut... haha...

Dengan semangat yang teguh, ride punyer ride, kitorang pun sampai la kat Empangan/Tasik kat Batang Kali, dengan jalan yang cun dan lebar, bermulalah satu race pendek kat sini. Masing 2full throttle, drop gear and jadi superman, rase mcm dah laju giler dah time tu, tapi x sampai2 gak... memang race mcm mat rempit dah time tu, hasanul dah rupe jockey kuda race dah, siap main sebat2 motor die nak speeding.. tapi pegi gak motor die. Hmmm mane leh tahan.. aku pn cuba la skill die tue, mmg berkesan,jadi laju sial motor ‘cendawan’ yang aku bawak nie pegi...

Lepas race pendek tu, kitorang pn sampai la ke jalan yang semakin kecik ke bukit fraser nie, kat sini kitorang dah mula berpecah sebab scooter x cukup power dah nak daki bukit and non-stop 40km corners. Aku n Lan yang naik Honda wave pesit la kedepan tinggalkan geng2 scoot. Lebih kurang around 11.15am kitorang pn sampai la ke checkpoint pintu pagar utk ke Bukit Fraser tu, kira on time gak la kitorang sampai sana, sebab leh naik trus x yah tuggu for the next turn untuk lalu jalan one way yang kecik tu.

Tetapi nasib kami pada hari ini tidak begitu bernasib baik, kerana pada hari tu jalan tu basah dan berlumut.. memang licin giler.. letak kaki atas jalan pn dh nak tergelincir. Disinilah bertambahnya lagi satu pengalaman baru dalam geng rompongz nie. Dimana kat satu corner tu, Hasanul yg bawak Yamaha Nouvo LC Fiat Rossi tergelincir dan terjatuh tersembam diatas jalan yang berlumut nie... Hasanul , tanpa membuang masa terus bangun dan terus ke motor die, perghhhh dalam hati member nie msti dah perit... dah motor limited edition, jatuh tercalar plak tu... damn....

tapi yang penting die xpepe.. bagus die nie, pakai riding gear jaket and glove.. helmet Shoei die pn telah menjalankan tugas yang bagus, nasib baik x tercalar muka die, visor keras tue, calar skit ar visor, xpe leh tukar...

Semua berhenti kejap jer, cuba membantu ape yang mampu, nasib x teruk... jadi kami teruskan la pendakian kami nie... selepas insiden tu, kami lebih berhati2 dan ride pelan jer.. time nie la si Am tibe2 masuk syeh kut, dah la naik yamaha ego, ego die pn naik gak.. die hentam nak laju gak, siap tepuk bahu aku time die overtake aku... x sampai seminit insiden hasanul tadi, si Am nie plak tersembam kat depan aku... “HAHAHAHAHAHAHAH....”mmg aku gelakkan2 kaw2 time tu.. tau la mmber tu dah jatuh, tapi mmg lawak, berlagak potong aku tadi, skali member tergolek siap ter”U-turn” depan aku... mmg ken ar, jalan berlumut lagi mau layan... nasib xpepe gak n die pn jaket riding Dainese oren die tu... Hasanul yang agak slow time tu sampai lambat skit ke tmpat Am jatuh nie tertanya2 apehal tunggu tepi nie... Am time ni senyap nak cover la kut, mana leh kasi chance, aku bgtau jer “Am jatuh gak..!! HAHAHAHA...”, Hasanul terkejut tapi muka ada senyum la....haha.. “nasib baik aku ade geng jatuh ari nie..” kata hasanul...

Tanpa melengahkan masa, kitorang teruskan la perjalanan kitorang.. time nie barula semua btul2 berhati2, slow jer.... tapi dah dekat nak sampai ke checkpoint yg lagi satu tu, jalan dah mula nampak kering, time nie ade satu group LC riders naik gak.. diorang dah mula speeding nampak jalan kering and potong kitorang, skali si Am nie x serik lagi rupenyer, die kejar gak budak2 tu, yang lain play-safe jer la, slow jer la... lantak ko la Am... xtau la ape jadi, kitorang pn jumpe balik la kat roundabout bukit fraser... time nie mmg dah lapar giler dah, tanpa buang masa, kitorang teruslah naik ke Food court yang baru kat sane.. layan nasi campur... kat kedai nie, mmg kitorang gelak2 buat review kajian mcm mane Hasanul dan Am jatuh... masing2 kental konon, amek kau... haha..

tapi time nie tangan si Hasanul dah mula kebas, so mintak la ais kat akak kedai tue utk letak kat tangan die tu... tapi review ride tadi still going on... masing2 kutuk motor each other.. tapi review aku Honda Wave “cendawan” nie tetap terbaik... hehe... ade gak la geng Honda, si Lan pn setuju ngan prestasi Honda...

Lepas makan dan rehat yang cukup, kitorang pn plan la nak trun ke KL around 2.00pm. pada ketika nie, hujan renyai2 dah mula turun.. makin seram la kitorang nak turun ikut jalan berlumut tadi tu... damn... kental kan diri, kitorang redah gak, nasib baik aku and Lan bawak motor ade gear, so leh control time turun nie, ade advantage kat sane, yang naik scooter mmg x dape kawe nak nolong ler... slow tolak motor la korang...hehe...

After few minutes, aku n Lan pn sampai la ke checkpoint gate yang kat bawah, time trun tu kitorang siap main cilok ngan bas sebiji kat lorong kecik tu.. Lan pun masuk air, aku pn terikut2...haha..

tapi geng scooter dua orang tu, mmg lambat giler r, slow art u, berhati2 phobia selepas insiden time naik tadi... abis gak rokok 3 batang tunggu diorang..fuhhh... then barulah nampak diorang sampai, dah tu hujan pun turun lagi, xleh nak tunggu mane2, kitorang redah je la jalan ke batang kali.. dalam perjalan nie dengan hujan yg agak lebat hasanul turun slow jer la, so aku temankan la die kat balakang, si the Aziz Brothers’ dua org nie pesit jer la... xpa biaq dia pi...

Kitorang pulang ke KL ikut jalan uluyam balik gak, pasal lagi dekat and hari pn hujan jer... dalam 30 min dari bukit fraser kitorang pn smpai la ke area uluyam... dah sampai sini, mula la kembali acara racing kitorang, nak layan corner gak time ujan2 tu, jalan basah pn lenjan gak... yeahhh...

after few minutes, kitorang ternampak plak ade satu group moped bikers(rempit kut...) kat depan...

Apa lagi, aku, Lan and Am pn kejar la budak2 nie bersungguh2... memang semua motor kitorang overtake, time nie hasanul relax layan perasaan jer jauh kat belakang... kitorang yg depan nie mmg dah ilang hala tuju dah, beracing plak kat jalan corner2 uluyam nie... walaupn motor goyang2 truskan kejar gak, budak2 tadi pn kejar la balik kitorang... time nie ade lagi satu group kecik kat depan kitorang.. Am yang bersemangat tinggi kejar gak diorang tu, aku ngan Lan ikut jer...

Brader sorang kat depan skali ni bawak TZM n balakang die sorang lagi bawak Nouvo. Sampai satu corner tu, brader TZM ni ter overshoot and e-Brake tibe2... ape lagi motor TZM ni mmg tergelincir and tercampak ke longkang ditepi jalan selepas 3-4 kali roll... brader yang bawak TZM lagi la, dah rupe Crash Test Dummy dah, terbang mcm patung and terhentam 2-3 kali and land tepi longkang..

brader yang naik Nouvo plak pada masa yang pn cuak and e-Brake gak, motor die pn dah melintang jalan time nie.. Am n Lan yang kat belakang Nouvo nie pn terkejut and try to ngelak, Lan brake Am brake.. diorang pn melintang jalan.. Lan sempat twist badan and control motor, die ngelak dan termasuk ke area rumput bahu jalan.. si Am plak, mmg xleh buat ape berserah and crash motor Nouvo tadi dari belakang, dan tercampak berpusing diatas jalan 2-3 kali, siap tengkok die almost twisted aku nampak...

Aku plak dah “maaaaakkkk aaiiiiiiiiiii.....!!!!” dalam helmet... aku pn e-Brake gak.. tpi sempat berhenti dari hentam diorang.. aku park motor aku and trus lari ke Am, aku tanye “Am... ko ok x??!!”, die reply “aku ok...” die bangun and tarik motor ke tepi jalan... Lan pn ok and lari ke Am gak..lepas tu aku n Lan nampak brader yg bawak TZM tadi terbaring kat tepi longkang menjerit kesakitan... kitorang pn concentrate kat die sebab brader yang naik Nouvo tu ok gak, Cuma luka skit jer..

tapi brader TZM nie dah patah tangan, xleh gerak dh tangan die. Gerak skit sakit dah... aku and Lan trus tolong die dan buang ape yang terbaik... aku suh Lan cari kayu and aku cari kain.. kitorang buat “support” utk tangan die tadi supaya x gerak, siap buat kan kain Anduh untuk die..

Time nie geng2 tadi smua dah sampai ditempat kejadian, and berkumpul tgk jer... aku pn tanye r “sape kawan brader TZM nie...??” semua yang kat situ jawab “kitorang ar...”, dalam hati aku dah mula berkata2 “korang gi enjoy same2 je..., nie mmber dah jatuh korang buat xtau jer... nie ke semangat setia kawan korang...?, hmmm sedihnyer jadi dpt mmber mcm nie...”

xpa sebagai sorang rakyat Malaysia, geng rompongz tetap menghulurkan bantuan tanpa mengira siapa anda, Am pn call la ambulance and buat report kejadian nie...

Disebabkan kejadian ini berlaku kerana masing2 terbakar and kejar mengejar tanpa sebab, kitorang berbincang baik dan tidak melaporkan perkara ini kepada polis, dan masing2 fare and square.. dua2 pihak jatuh and salahkan jalan yang licin pada ketika itu....

After few minutes, kitorang pn gerak la la pulang dari tempat kejadian, kerana kitorang xde pepe yang sirius... masing2 bleh gerak lagi, and motor pn ok... Sebelum pulang sempat lagi kitorang lepak minum kat Bangi Kopitiam dan terkenang semula ape yang terjadi pada hari tu...

aku plak mmg jadi eye witness ke tiga2 kejadian crash aritu... smua jadi depan aku, Alhamdulliah aku n kawan2 aku xpepe...


Aku rasa pengalaman kitorang dalam satu hari ni boleh dijadikan ikhtibar buat rakan2 yang lain, aku tahu ade lagi cite2 yang pelik pernah berlaku ditempat dan masa yang lain, tapi yang nie pn kita bleh selitkan dalam diari rompongz...

lagi mencabar rupenyer naik moped or scooter gi nie... Rompongz, nak ride Scoo+Ped lagi ker...?

Picture:


Panel Nouvo LC Fiat Rossi...nice...
Photobucket

Am nak helmet nie gak ar tue...
Photobucket

muka heppy lagi nie... soronok dapat keluar ngan abg lagi....
Photobucket

rehat jap.. amek asap lori skit, rokok skit...then smbung ride...
Photobucket

ketika rehat dikedai makan, letak ais kat tangan, urat dah sakit sangat dah tu lepas jatuh...
Photobucket

helmet shoei yg selamatkan muka abg encem kita...
Photobucket

lepas jatuh pn sempat posing bergambar lagi....
Photobucket

dengan motor masing2... tq zam bagi pinjam motor 'cendawan'...
Photobucket

porsche pn naik gak... ntah trun ikut gaung kut..
Photobucket

posing lagi...
Photobucket

tgk ar jalan die, kecik basah, licin, berlumut....
Photobucket

hampa dan pasrah...
Photobucket

mengimbas kembali kejadian....
Photobucket

apela diorang nie... jalan kat blakang tu, board mnghadap sini....
Photobucket

"honda terbaik..." review Lan..
Photobucket

tanda kenangan die fraser...
Photobucket

xper, xnakmapk calar pn....
Photobucket

6 comments:

  1. Pak Ipin says:

    naseb baek la aku xder....kalo ader next time jmput lagi...nk ikut...

  1. Alantris says:

    Huauauauaua, memang best ScooPed ride nih :P next time lagi ramai ramai and kalau tak hujan lg best huhuhuhuhu. Verdict, ego ni boleh gak corner, tapi weight dist, acceleration, tayar, memang x direka untuk jalan2 corner dan berliku2 hahahahaha :P

  1. Unknown says:

    honda cendawan terbaik...!!!!

  1. Anonymous says:

    mcm best je ni...hahaha

  1. Unknown says:

    mcm best? memang besh ponnn.....

  1. Anonymous says:

    hehhe best giler..terbaekkkkk

Rompongz TerZaZuL Chart

  • paintkiller / paint remover - am
  • sejraha / sejarah - dean
  • Penyat / Penat - Zam CBr125 Cendawan
  • Tembakar / Terbakar - Dean
  • Moto 'Siti' / Motogp - Bpac
  • Templer Plak / Templer Park - Twan
  • Completition / Complition - dean
  • gigital / digital - Pedokskii
  • Pc Fair / PC5 - danny
  • Anter / Hantar - dean
  • Tahnaih / Tahniah - dean
  • hadas / hadis - tokwan
  • Jerat / Jerit - Bpac
  • Lambut / Rambut - Zul
  • Khusna / Khunsa - Napie

Blog Archive